از همان قرن‌های ابتدایی اسلام تاکنون، محدثان و سیره‌نویسان شیعه و سنی، تاریخ زندگانی پیامبر اسلام را کتابت کرده‌اند. حاصل کار این گروه، آثار فراوانی در باب سیره و تاریخ حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم، بوده که البته در پاره‌ای موارد، اختلافاتی بین نوشته‌های موجود دیده می‌شود. تلاش ما در این نوشتار این است که خلاصه‌ای از حوادث مهم زندگی آخرین پیامبر خدا، - پیام‌آور رحمت و مهربانی - را بر اساس منابع معتبر، عرضه نماییم.

 


موضوعات مرتبط: درباره محمد(ص) ، زندگی نامه ، ،


ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 6 ارديبهشت 1395برچسب:قطره ای از دریا,پژوهش,زندگانی,پیامبر,اکرم, | 10:41 | نویسنده : منا هادوی |
پرسش
بانو خدیجه(س) از حضرت رسول اکرم(ص)مستقیم خواستگاری کردند یا با واسطه؟
 
پاسخ اجمالی
بر اساس برخی نقل‌ها پیامبر اسلام(ص) با اموال خدیجه(س) و به وکالت از او، سفر تجاری موفقیت‌آمیزی به شام داشت که از آن‌پس، خدیجه دلبسته او شده و شخصی را - بدون آن‌که اعلام کند که او از طرف چه فردی آمده - نزد پیامبر(ص) فرستاد تا ببیند که آیا ایشان نیز تمایل به چنین ازدواجی دارد یا خیر؟ حضرت خدیجه پس از آن‌که تمایل حضرتشان را دریافت، شخصی را به صورت رسمی فرستاد و تمایل خویشتن را به ازدواج با ایشان اعلام کرد. پیامبر(ص) نیز از این موضوع، استقبال کرده و همراه عمویشان ابوطالب و تعدادی از بنی‌هاشم به خواستگاری خدیجه(س) رفت و این ازدواج شکل گرفت.
 

موضوعات مرتبط: درباره محمد(ص) ، زندگی نامه ، پرسش و پاسخ ، ،


ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 23 آبان 1394برچسب:حضرت خدیجه,خواستگار,پیامبر اسلام,محمد,خدیجه, | 15:11 | نویسنده : منا هادوی |
پرسش
در نوجوانی شنیدم که پیامبر گرامی اسلام (ص) به شهادت رسیدند. اخیرا مطلبی را خواندم که به این امر تصریح داشت، ولی مرا قانع نکرد. می خواستم از صحت یا عدم صحت این موضوع باخبر شوم؟

موضوعات مرتبط: درباره محمد(ص) ، زندگی نامه ، پرسش و پاسخ ، ،


ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 23 آبان 1394برچسب:رحلت,شهادت,محمد,پیامبر, | 15:7 | نویسنده : منا هادوی |

مشخصات معصوم اول: پیامبر اکرم (ص)

 نام: محمد، احمد
 لقب معروف: رسول الله، خاتم پیامبران
کنیه: ابوالقاسم
 پدر و مادر: عبدالله، آمنه
 وقت و محل تولد: طلوع فجر روز جمعه 17 ربیع الاول سال 571 میلادی    (چهل سال قبل از بعثت) در مکه.

 دوران نبوت: 23 سال، از چهل سالگی تا 63 سالگی، 13 سال در مکه، 10سال در مدینه، آغاز آن، 27 ماه رجب

  وقت و محل رحلت و مرقد شریف: روز دوشنبه 28 ماه صفر سال 11 هجرت در مدینه در سن 63 سالگی رحلت نمود، مرقد شریفش، در مدینه کنار مسجد النبی است.

دوران عمر: سه بخش:1- قبل از نبوت(چهل سال).2- بعد از نبوت در مکه(سیزده سال).3- بعد از هجرت از مکه به مدینه وتشکیل حکومت اسلامی(حدود ده سال)


موضوعات مرتبط: درباره محمد(ص) ، زندگی نامه ، ،


تاريخ : دو شنبه 18 آبان 1394برچسب:معصوم,رحلت,پیامبر,عبدالله, | 15:40 | نویسنده : منا هادوی |

در گذشته‌ بين‌ برخى‌ از قبيله‌ها پيمانى‌ به‌ نام‌ " حلف‌ الفضول‌ " بود كه‌ پايه‌آن‌ بر دفاع‌ از حقوق‌ افتادگان‌ و بيچارگان‌ بود و پايه‌ گذاران‌ آن‌ كسانى‌ بودند كه‌ اسمشان‌ " فضل‌ " يا از ريشه‌ " فضل‌ " بود . پيمانى‌ كه‌ بعدا عده‌اى‌ از قريش‌ بستند هدفى‌ جز اين‌ نداشت‌ . يكى‌ از ويژگيهاى‌ اين‌ پيمان‌ ، دفاع‌ از مكه‌ و مردم‌ مكه‌ بود در برابر دشمنان‌ خارجى‌ . اما اگر كسى‌ غير از مردم‌ مكه‌ و هم‌ پيمانهاى‌ آنها در آن‌ شهر زندگى‌ مى‌كرد و ظ‌لمى‌ بر او وارد مى‌شد ، كسى‌ به‌ دادش‌ نمى‌رسيد . اتفاقا روزى‌ مردى‌ از قبيله‌ بنى‌ اسد به‌ مكه‌ آمد تا اجناس‌ خود را بفروشد . مردى‌ از طايفه‌ بن‌ سهم‌ كالاى‌ او را خريد ولى‌ قيمتش‌ را به‌ او نپرداخت‌ .

آن‌ مرد مظلوم‌ از قريش‌ كمك‌ خواست‌ ، كسى‌ به‌ دادش‌ نرسيد . ناچار بر كوه‌ ابو قبيس‌ كه‌ در كنار خانه‌ كعبه‌ است‌ ، بالا رفت‌ و اشعارى‌ درباره‌ سرگذشت‌ خود خواند و قريش‌ را به‌ يارى‌ طلبيد . دادخواهى‌ او عده‌اى‌ از جوانان‌ قريش‌ را تحت‌ تأثير قرار داد . ناچار در خانه‌ عبد الله‌ پسر جدعان‌ جمع‌ شدند تا فكرى‌ به‌ حال‌ آن‌ مرد كنند . در همان‌ خانه‌ كه‌ حضرت‌ محمد ( ص‌ ) هم‌ بود پيمان‌ بستند كه‌ نگذارند به‌ هيچكس‌ ستمى‌ شود ، قيمت‌ كالاى‌ آن‌ مرد را گرفتند و به‌ او برگرداندند.

بعدها پيامبر اكرم‌ ( ص‌ ) از اين‌ پيمان‌ ، به‌ نيكى‌ ياد مى‌كرد . از جمله‌ فرمود : " در خانه‌ عبد الله‌ جدعان‌ شاهد پيمانى‌ شدم‌ كه‌ اگر حالا هم‌ - پس‌ از بعثت‌ به‌ پيامبرى‌ - مرا به‌ آن‌ پيمان‌ دعوت‌ كنند قبول‌ مى‌كنم‌ . يعنى‌ حالا نيز به‌ عهد و پيمان‌ خود وفادارم‌ " .

محمد ( ص‌ ) در سن‌ بيست‌ سالگى‌ به‌ اين‌ پيمان‌ پيوست‌ ، اما پيش‌ از آن‌ - همچنان‌ كه‌ بعد از آن‌ نيز - به‌ اشخاص‌ فقير و بينوا و كودكان‌ يتيم‌ و زنانى‌ كه‌ شوهرانشان‌ را در جنگها از دست‌ داده‌ بودند ، محبت‌ بسيار مى‌كرد و هر چه‌ مى‌توانست‌ از كمك‌ نسبت‌ به‌ محرومان‌ خوددارى‌ نمى‌نمود . پيوستن‌ وى‌ نيز به‌ اين‌ پيمان‌ چيزى‌ جز علاقه‌ به‌ دستگيرى‌ بينوايان‌ و رفع‌ ستم‌ از مظلومان‌ نبود 


موضوعات مرتبط: درباره محمد(ص) ، زندگی نامه ، ،


تاريخ : دو شنبه 11 آبان 1394برچسب:پیمان,زندگینامه,حلف الفضول, | 14:30 | نویسنده : منا هادوی |

بيش‌ از هزار و چهار صد سال‌ پيش‌ در روز 17 ربيع‌ الاول‌ ( برابر 25 آوريل‌ 570ميلادى‌ ) كودكى‌ در شهر مكه‌ چشم‌ به‌ جهان‌ گشود. 
پدرش‌ عبد الله‌ در بازگشت‌ از شام‌ در شهر يثرب‌ ( مدينه‌ ) چشم‌ از جهان‌ فروبست‌ و به‌ ديدار كودكش‌ ( محمد ) نايل‌ نشد. زن‌ عبد الله‌، مادر " محمد "آمنه‌ دختر وهب‌ بن‌ عبد مناف‌ بود. 
برابر رسم‌ خانواده‌هاى‌ بزرگ‌ مكه‌ " آمنه‌ " پسر عزيزش‌ ، محمد را به‌ دايه‌اى‌ به‌ نام‌ حليمه‌ سپرد تا در بيابان‌ گسترده‌ و پاك‌ و دور از آلودگيهاى‌ شهر پرورش‌ يابد .

" حليمه‌ " زن‌ پاك‌ سرشت‌ مهربان‌ به‌ اين‌ كودك‌ نازنين‌ كه‌ قدمش‌ در آن‌ قبيله‌ مايه‌ خير و بركت‌ و افزونى‌ شده‌ بود ، دلبستگى‌ زيادى‌ پيدا كرده‌ بود و لحظه‌اى‌ از پرستارى‌ او غفلت‌ نمى‌كرد. كسى‌ نمى‌دانست‌ اين‌ كودك‌ يتيم‌ كه‌ دايه‌هاى‌ ديگر از گرفتنش‌ پرهيز داشتند ، روزى‌ و روزگارى‌ پيامبر رحمت‌ خواهد شد و نام‌ بلندش‌ تا پايان‌ روزگار با عظمت‌ و بزرگى‌ بر زبان‌ ميليونها نفر مسلمان‌ جهان‌ و بر مأذنه‌ها با صداى‌ بلند برده‌ خواهد شد ، و مايه‌ افتخار جهان‌ و جهانيان‌ خواهد بود .

" حليمه‌ " بر اثر علاقه‌ و اصرار مادرش‌ ، آمنه‌ ، محمد را كه‌ به‌ سن‌ پنج‌ سالگى‌ رسيده‌ بود به‌ مكه‌ باز گردانيد . دو سال‌ بعد كه‌ " آمنه‌ " براى‌ ديدار پدر و مادر و آرامگاه‌ شوهرش‌ عبد الله‌ به‌ مدينه‌ رفت‌ ، فرزند دلبندش‌ را نيز همراه‌ برد . پس‌ از يك‌ ماه‌ ، آمنه‌ با كودكش‌ به‌ مكه‌ برگشت‌ ، اما دربين‌ راه‌ ، در محلى‌ بنام‌ " ابواء " جان‌ به‌ جان‌ آفرين‌ تسليم‌ كرد ، و محمد در سن‌ شش‌ سالگى‌ از پدر و مادر هر دو يتيم‌ شد و رنج‌ يتيمى‌ در روح‌ و جان‌ لطيفش‌ دو چندان‌ اثر كرد .

سپس‌ زنى‌ به‌ نام‌ ام‌ايمن‌ اين‌ كودك‌ يتيم‌، اين‌ نوگل‌ پژمرده‌ باغ‌ زندگى‌ را همراه‌ خود به‌ مكه‌ برد . اين‌ خواست‌ خدا بود كه‌ اين‌ كودك‌ در آغاز زندگى‌ از پدر و مادر جدا شود ، تا رنجهاى‌ تلخ‌ و جانكاه‌ زندگى‌ را در سرآغاز زندگانى‌ بچشد و در بوته‌ آزمايش‌ قرار گيرد ، تا در آينده‌ ، رنجهاى‌ انسانيت‌ را به‌ واقع‌ لمس‌ كند و حال‌ محرومان‌ را نيك‌ دريابد . 
از آن‌ زمان‌ در دامان‌ پدر بزرگش‌ " عبد المطلب‌ " پرورش‌ يافت‌ .

" عبد المطلب‌ " نسبت‌ به‌ نوه‌ والاتبار و بزرگ‌ منش‌ خود كه‌ آثار بزرگى‌ در پيشانى‌ تابناكش‌ ظ‌اهر بود ، مهربانى‌ عميقى‌ نشان‌ مى‌داد . دو سال‌ بعد بر اثر درگذشت‌ عبد المطلب‌ ، " محمد " از سرپرستى‌ پدر بزرگ‌ نيز محروم‌ شد . نگرانى‌ " عبد المطلب‌ "در واپسين‌ دم‌ زندگى‌ بخاطر فرزند زاده‌ عزيزش‌ محمد بود . به‌ ناچار " محمد " در سن‌ هشت‌ سالگى‌ به‌ خانه‌ عموى‌ خويش‌ ( ابو طالب‌ ) رفت‌ و تحت‌ سرپرستى‌ عمش‌ قرار گرفت‌. " ابوطالب‌ " پدر " على‌ " بود .

ابو طالب‌ تا آخرين‌ لحظه‌هاى‌ عمرش‌ ، يعنى‌ تا چهل‌ و چند سال‌ با نهايت‌ لطف‌ و مهربانى‌ ، از برادرزاده‌ عزيزش‌ پرستارى‌ و حمايت‌ كرد . حتى‌ در سخت‌ ترين‌ و ناگوارترين‌ پيشامدها كه‌ همه‌ اشراف‌ قريش‌ و گردنكشان‌ سيه‌ دل‌ ، براى‌ نابودى‌ " محمد " دست‌ در دست‌ يكديگر نهاده‌ بودند ، جان‌ خود را براى‌ حمايت‌ برادر زاده‌اش‌ سپر بلا كرد و از هيچ‌ چيز نهراسيد و ملامت‌ ملامتگران‌ را ناشنيده‌ گرفت‌


موضوعات مرتبط: درباره محمد(ص) ، زندگی نامه ، ،


تاريخ : دو شنبه 11 آبان 1394برچسب:زندگینامه,تولد,کودکی,عبدالمطلب, | 14:29 | نویسنده : منا هادوی |

زندگي حضرت محمد (ص) از صدر اسلام مورد توجه و اهتمام مسلمانان قرار داشته است ؛ با اينهمه ، روايات بي‌شمار موجود در بيشتر جزئيات همداستان نيستند و به ويژه آگاهيهاي ما در باب زندگي آن بزرگوار ، پيش از بعثت ، به تفصيل شرح سيرة ايشان پس از بعثت نيست . به هر حال ، آنچه از مطالعه و بررسي زندگي وي در طول 63 سال در ذهن نقش مي‌بندد، بازتابي از تصوير ظهور پيامبري الهي و سرگذشت شخصيتي است كه با پشت سر نهادن دشواريهاي بسيار ، بي‌هيچ خستگي و نااميدي به اصلاح جامعه ، دست زد و توانست جزيره العرب را متحد كند و آمادة گستردن اسلام در بيرون از مرزهاي عربستان شود و از آن مهم تر ديانتي را بنياد نهد كه اينك يكي از مهم‌ترين اديان جهان به شمار مي‌رود .


موضوعات مرتبط: درباره محمد(ص) ، زندگی نامه ، ،


ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 20 مهر 1394برچسب:زندگینامه,پیامبر,بعثت,هجرت,رحلت, | 12:36 | نویسنده : منا هادوی |

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • انیمیشن گلکسی